Door op 8 november 2015

Herindelingsvergadering 26 oktober 2015

De tekst zoals die is uitgesproken door onze fractievoorzitter Richart Joling:

Vandaag nemen wij tijdens deze bijzondere extra raadsvergadering van de gemeenteraad van de gemeente Vlagtwedde het definitieve besluit over de herindeling tot een nieuw te vormen gemeente Westerwolde.

Wij moeten het herindelingsadvies Westerwolde, het herindelingsontwerp en de reactienota vast stellen en als raad indienen bij de provincie.

Hier om de hoek in de gemeente Bellingwedde, neemt de gemeenteraad aldaar, het zelfde besluit als hier op het zelfde tijdstip.

Een ja stem van onze fractie en van de raad zal het einde inluiden van de gemeente Vlagtwedde als zelfstandige gemeente. Sinds 1822 bestaat de gemeente Vlagtwedde in de huidige vorm. Hoewel dat niet helemaal klopt, we hebben in 1968 al een beetje een soort van herindeling gehad met Bellingwedde, toen we de buurtschap Hebrecht er bij kregen. Daarnaast heeft de gemeente Vlagtwedde in 1976 ook een soort van herindeling gehad met de Drentse gemeente Emmen, toen we de Maten er bij kregen. Maar goed: een ja nu betekent het definitieve begin van het einde van de gemeente Vlagtwedde.

De vraag is of we instemmen hiermee.

Natuurlijk gaan wij hier mee instemmen. De afgelopen paar jaar is er veel gebeurd over dit onderwerp. We wisten nog niet zo goed wat er met de 3D’s (de grote decentralisaties) op ons af zou komen. Nu we praktijk ervaring hebben als kleine gemeente met de decentralisaties, blijkt dat we die goed aankunnen als gemeente en de voorzieningen op een hoog niveau hebben voor onze burgers.

De provincie dacht lang dat Westerwolde te klein zou zijn, zij heeft ons herindelingsvoorstel zelfs een tijdje in de ijskast gezet om uit te zoeken of Westerwolde wel de beste keuze is voor ons.

Gelukkig heeft ook de provincie nu een andere kijk gekregen op Westerwolde en kunnen wij met groot vertrouwen starten met de procedure om op 1 januari 2018 klaar te zijn met onze nieuwe gemeente Westerwolde.

De komende twee jaar zal er veel geregeld moeten worden, denk maar aan de beleidsharmonisatie, het nieuwe ambtelijk apparaat en voor de lokale politiek het fuseren van afdelingen en het organiseren van verkiezingen.

De PvdA Vlagtwedde zal binnenkort gaan fuseren met de PvdA in Bellingwedde en afgelopen zaterdag had de PvdA Fractie al een gezamenlijke fractievergadering.

Kortom onze fractie zal zo dadelijk met volle overtuiging instemmen met de documenten en JA ZEGGEN TEGEN WESTERWOLDE